Varför kommer Employer branding att vara viktigare än någonsin 2023?

jan 10, 2023 |

Har du hört talas om begreppet Employer branding? Bra! Har du reflekterat över vad det egentligen innebär? Och hur ni jobbar med Employer branding på ditt företag? Många kandidater som är på jakt efter nytt jobb funderar över den framtida arbetsplatsens syn på värderingar och intern kultur. Förväntningar hos både den arbetssökande och hos företaget riskerar att inte uppfyllas om det inte finns en tydlighet i bolagets Employer branding-arbete.

Employer branding skapar trygghet

Begreppet Employer branding har funnits med länge, men aldrig varit så aktuellt som nu. Kortfattat kan begreppet beskrivas genom hur ett företag eller en organisation uppfattas som arbetsgivare. På svenska skulle det kunna översättas till arbetsgivarvarumärke eller arbetsgivarprofilering. Det handlar alltså om hur potentiella, nuvarande och före detta kandidater uppfattar er som arbetsgivare. Det kommer att bli helt avgörande för hur ett företag kommer att kunna växa under nästkommande år.

Vi har de senaste åren sett ett förändrat klimat på arbetsmarknaden. Först en tid av pandemi och förändrade arbetssätt. Nu en tid av krig och inflation. Det har varit skakigt och kandidater drar sig från att byta arbetsgivare. Man söker efter trygghet och en arbetsgivare som bryr sig om sina anställda där ord som flexibilitet och social hållbarhet blivit allt vanligare. Det är svårt att attrahera kandidater och konkurrensen om kompetensen är kännbar. En obefintlig eller odefinierad Employer branding-strategi kan skapa en känsla av anonymitet bland de anställda och risken finns att medarbetarna inte känner så stor lojalitet till företaget.

Våga vara ärlig

När vi inleder ett samarbete med våra kunder brukar vi ställa frågan varför man ska vilja jobba hos just dom. Då blir det tydligt om det är något de faktiskt funderat över eller inte. Ofta finns det flera bra förmåner och argument men ingen tydlig eller genomarbetad strategi för hur det ska synas eller kommuniceras. Våra rekryterare möter ett stort antal företag varje år och brukar därför coacha dom i rätt riktning. Det viktigaste är att vara sann och transparent mot den som söker jobbet med vad de kan förvänta sig. Personligen tycker jag även att det är bra att vara öppen med vad man inte kan förvänta sig. Finns ingen möjlighet till flexibla arbetstider eller hemarbete är det bättre att vara öppen med det. På det sättet minskar man risken för en felrekrytering, ett ofta väldigt kostsamt misstag. Samtidigt stärker den transparenta vägen er position som ett ärligt företag.

Oavsett vilken strategi ditt företag går för är det på tiden att reflektera över detta. Hur vill ni att ert företag uppfattas som arbetsgivare? Tveka inte att höra av er till oss för rådgivning och vägledning.

Vanessa Jostemyr

Account Manager

Maila mig!
076 – 713 15 96

Vi hjälper dig! Kontakta oss för att få mer information

Kontakt