Med fokus på coworking
Pandemin slog hårt mot många bolag, men för coworkingbolagen blev det istället starten på en ny tid. Många företag och anställda insåg fördelarna med distansarbete och att kunna skala ner sin kontorsyta. Det fullkomligen kryllar av coworkingspaces i Stockholms innerstad och dörrar till nya kontor öppnas i ett rasande tempo.
Vi fick en pratstund med Vanessa Jostemyr, kundansvarig på Inte Bara Post Bemanning, för att ta reda på varför hon valt just coworkingbolag som sin fokusbransch.
Hej Vanessa!
Berätta kort vad du gör på Inte Bara Post Bemanning och om ditt fokus på coworkingbolag
Jag jobbar som kundansvarig på Inte Bara Post Bemanning, ett jätteroligt jobb där jag träffar många människor!
Jag för dagligen dialog med kunder och jag jobbar alltid för att skapa långsiktiga relationer där jag kan vara en rådgivande partner.
På IBPB har vi som är kundansvariga fokus på en eller flera branscher. Vi ser en fördel i att jobba branschfokuserat och att genom det vässa vår kunskap ytterligare, det ger en stor vinning för både oss och kunden. Att vi har valt att nischa oss både utifrån kunskap men också baserat på intresse gör oss starka inom vår respektive nisch. Jag har träffat väldigt många olika coworkingbolag och jag vet hur deras behov ser ut, vad de efterfrågar, potentiella utmaningar och hur just de arbetar. Mitt mål är alltid att vara en rådgivande partner och jag uppskattar när kunder frågar mig om råd just för att jag har erfarenheten av att arbeta med liknande bolag.
Hur kommer det sig att du valt att samarbeta med just coworkingbolag?
Därför att coworking är framtiden! Pandemin medförde ett skifte i hur vi arbetar, på många olika plan. Något som har blivit väldigt tydligt är att många företag har insett att de faktiskt inte behöver de stora kontoren, de behöver inte lika mycket yta och medarbetarna är inte inne på kontoret samtidigt varje dag. Företag efterfrågar nya sätt att sitta tillsammans, mer flexibelt men också mer socialt tillsammans med andra bolag. Många ser också en stor fördel i att kunna nätverka med andra företag under arbetstid.
Med coworking har också nya fördelar vuxit fram, ett exempel är möjligheten att kunna samla en viss typ av bolag på samma yta. Idag ser vi en trend där fler nischade coworkingspaces växer fram, ett exempel är min kund A-house där många kreatörer sitter på samma ställe. Det har blivit en hub för människor som arbetar inom mode, design, konst, film och foto. En inspirerande miljö helt klart!
Jag har själv en bakgrund från att ha arbetat på IKEA och ett stort intresse för inredning och kontorsmiljöer. Jag känner mig inspirerad och glad när jag besöker ett coworkingspace! Dessutom är jag en person som brinner för nätverkande och relationer, jag gillar hela idéen med att träffa folk från olika branscher. Något som jag verkligen får göra när jag jobbar med coworkingbolag.
Inte Bara Post Bemanning har alltid jobbat mycket med service och att skapa ett riktigt bra första intryck. Vi har alltid varit duktiga inom kontorsservice såsom t.ex. reception, konferens och administration. Något som såklart känns extra viktigt på just coworkingbolag.
Hur ser du att vi kan tillföra ett värde för coworkingbolag?
Genom vår flexibla lösning där vi kan hjälpa till med allt från korta, snabba tillsättningar till att vi kan ta över en hel reception eller annan funktion. Något som också ofta uppskattas är att kunden alltid kan höra av sig med kort varsel samt att vi alltid erbjuder en ersättare vid frånvaro.
Jag personligen ser att jag kan tillföra ett värde genom att jag har träffat så många olika coworkingbolag och jag har en känsla för vad kunden söker efter.
Vilken är den största utmaningen med just denna nisch och vad kan du som kundansvarig göra för att förekomma eventuella hinder?
En utmaning, som jag dock gillar, är att försöka förstå kundens specifika behov utifrån just hur deras coworkingspace är profilerat. Jag behöver kunna läsa av vilken typ av profil som skulle passa in i miljön och vad kunden förväntar sig.
Coworkingbolag har ofta väldigt höga krav på servicenivån hos sina anställda, de är ansiktet utåt för så många bolag på en och samma plats. Hög service är dock något jag är van att arbeta med, så det är inget problem!
Vad har du för mål?
Jag vill att IBPB ska ha så pass många konsulter på coworkingbolag att vi kan samla dessa till nischade nätverksträffar och utbildningar som är skräddarsydda endast för våra coworking-konsulter. Det här tror jag är nåbart på relativt kort sikt och jag ser verkligen fram emot erfarenhetsutbytet dessa konsulter emellan.
Mitt långsiktiga mål är att vara det självklara valet för coworkingbolag när de ska ta in personal, oavsett tjänst. Jag vill att de ska ha hört talas om mig genom att jag har gjort bra tillsättningar på andra ställen, jag vill vara ett namn i branschen helt enkelt!