Att vara en attraktiv arbetsgivare

aug 4, 2020 |

En attraktiv arbetsgivare lockar till sig bra medarbetare. Medarbetare som trivs presterar på jobbet och bidrar också ofta till en positiv spridning av varumärket via word of mouth. Att ha medarbetare som pratar gott om sin arbetsplats är en av de bästa marknadsföringskanaler ett företag kan ha, helt gratis. Att satsa lite extra på employer branding-arbetet är alltså väl investerat, av flera anledningar. Vi delar med oss av hur vi tycker att en attraktiv arbetsgivare bör vara.

För att vara en attraktiv arbetsgivare som lyckas attrahera den talang ni önskar krävs det ett genuint och kontinuerligt arbete som gör att era medarbetare trivs. Som bekant spelar många olika faktorer in på hur medarbetare trivs på jobbet. Bland annat kollegor, arbetsbelastning, inspirerande arbetsuppgifter samt lön och förmåner. Det är inte bara ni som ska välja rätt kandidat att anställa, kom ihåg att även kandidaten ska välja er. Nedan summerar vi några utgångspunkter som vi tycker är viktiga för ett lyckat employer branding-arbete.

Inkluderande kultur

Alla ska känna sig välkomna och som en del av teamet, en inkluderande företagskultur skapar trivsel och glada medarbetare. Företag som lyckas med detta rekryterar ofta personal med olika bakgrund, erfarenhet och personlighet, något som tillför olika perspektiv och styrkor till företaget. Att varje vecka genomföra aktiviteter som t.ex. gemensamma frukostar, träning eller att trendspana tillsammans bygger upp teamkänslan och skapar en inkluderande stämning.

Var lyhörd

Precis som rubriken skvallrar om, lyssna på era medarbetare! Låt medarbetarna vara med och påverka arbetsplatsen genom t.ex. gemensamma workshops och avstämningar. På så sätt involverar ni medarbetarna och gör så att de känner sig delaktiga och jobbar mot samma mål. Att enbart lyssna utan handling kommer ni inte lika långt på. Se till att era medarbetare får vara med och påverka saker som faktiskt verkställs, på så sätt kommer dem känna att de har en verklig påverkan på sin arbetsplats.

Värdesätt relationer

Oavsett om era medarbetare är anställda direkt av er, via konsultbolag eller som frilansare är det viktigt att alla känner sig som en del av teamet och får vara delaktiga. En konsult eller frilansare stannar vanligtvis inte under en längre period på företaget och delar därför ofta snabbt med sig av sin åsikt. Även deras åsikter är av stort värde och kan spridas snabbt via word of mouth. Var inbjudande och värdesätt de relationer ni har till alla typer av medarbetare.

Om era medarbetare är stolta över att berätta om er som arbetsplats och arbetsgivare är det större chans att de faktiskt gör det. Ni kommer få gott rykte och framöver ha möjlighet att anställa den personal ni önskar. Se till att göra ert employer branding-arbete genuint, det är ett viktigt arbete som behöver underhållas kontinuerligt och som inte kan stressas fram. Sätt upp en tydlig plan och struktur för hur ni ska gå tillväga samt hur ni kan väva in det i ert dagliga arbete. Och sist men inte minst – se till att alla anställda känner till er policy och känner sig delaktiga i arbetet.

Vi på Ryska Posten Bemanning värnar om att våra konsulter ska trivas på jobbet, därför gör vi alltid vårt bästa för att både vi och våra kunder ska vara goda arbetsgivare, detta gör att samarbetet får bästa möjliga resultat. Har ni frågor kring hur ni kan utveckla ert arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare får ni gärna höra av er så delar vi med oss av ytterligare tips och verktyg!

Oscar Almgren

Business Area Manager Finance

Maila mig!
073-640 90 76

Vi hjälper dig! Kontakta oss för att få mer information

Kontakt